A páva faroktolla, a koldus kalapja és az ételosztás

2014/07/14. - írta: Birkás Béla

Mi a közös ebben a három dologban? És mi köze van ezeknek az előzőekben vázolt témához? Nos, természetesen, egy evolúciós elmélet adja a közös keresztmetszetet, és egyben annak alapvető magyarázatát, ki, mikor és miért adakozik ismeretlen/hajléktalan személyeknek!

Ez az elképzelés pedig nem más, mint az úgynevezett költséges jelzés elmélet, vagy kérkedés modell:

Az elmélet hátterében a hátrányelv érvényesülése áll: Például, a páva faroktolla esetén: Megfigyelésekkel igazolták, hogy a nőstények, a minél hosszabb faroktollú pávákat részesítik előnyben, vagyis a hímek faroktollának mérete növeli szaporodási sikerüket (több utódjuk lesz)! ...Még hogy nem a méret a lényeg...!! Ugyanakkor, a nagyobb faroktoll több energiát von el a szervezettől, így ezek a hímek jobban ki lehetnek téve a fertőző betegségeknek, de a hosszú toll a ragadozóktól való menekülést is megnehezítheti, így könnyebben lehet belőlük vacsora....Nos, akkor miért szeretik őket a nők?

Egyszerű: azon hímek, akik ezen hátrányok ellenére "megengedhetik" maguknak, hogy ilyen faroktollat fenntartsanak, azoknak nagyon jó génkészletük lehet, mivel kompenzálni tudják a negatívumokat! Tehát, érdemes őket választani, hiszen ügyesek, mert képesek meglógni a ragadozók elől, és jó az immunrendszerük, mert ellenállnak a fertőzéseknek!

Proud_Peacock_by_UKTara.jpg

Ugyanígy, a segítségnyújtás, önzetlenség szintén egy hátrány, hiszen másoknak segítünk így mi hátrányba kerülhetünk. Ugyanakkor, ez a segítségnyújtás hosszú-távú befektetésnek is minősül, aminek eredményeképpen az altruista hírneve, befolyása és tekintélye emelkedik a csoporton belül. Habár nem vár viszonzást cselekedetével azt demonstrálja, hogy vannak dolgok, melyeket csak ő képes megtenni, és ezt a többiek hálával és megbecsüléssel „jutalmazzák”. Emiatt kérkedés-modellnek (showing off) is nevezik ezt az elképzelést.

hunters.jpg

Számos vadászó-gyűjtögető társadalomban a nagyobb zsákmányállatokat egyenlően szétosztják a családok között, függetlenül a rokonság és a barátság fokától. Például, a paraguayi Ache törzs vadászai például a hús mindössze kis részét tartják csak meg saját családjuk számára, míg körülbelül ¾ részét másoknak adják át egy ünnepi szertartás keretében. A megfigyelések során az is kiderült, hogy a kiváló vadászok – akik testi ügyességük, találékonyságuk, vagy jobb fegyvereik miatt másoknál több zsákmányt szereznek – hosszabb időt töltenek vadászattal mint a kevésbé jó vadászok. A férfiak vadászteljesítményében mutatkozó különbségek azonban nem tükröződnek a javak szétosztásában: a törzs legjobb vadászai nem kapnak többet a vadászat során szerzett zsákmányából mint bárki más. Ez azt jelenti, hogy a törzsön belüli csereakciók egyértelmű vesztesei az ügyes vadászok, hiszen nagyobb ráfordítás mellett relatíve kisebb haszonra tesznek szert. További vizsgálatok során azonban kiderült, hogy ezeket a veszteségeket hosszú távú nyereségek ellensúlyozhatják. A jó vadászok ugyanis igényt tarthatnak a csoportban élő nők szexuális szolgáltatásaira, és gyerekeik több törődést és gondoskodást kapnak a csoport más tagjaihoz képest. Továbbá, amikor betegség, vagy sérülés miatt időlegesen nem tudnak vadászni, a falu lakói ellátják őket a legszükségesebb javakkal. Részletesebb megfigyelések során bebizonyosodott, hogy a jó vadászok reproduktív sikeressége – vagyis túlélő utódaik száma – nagyobb, mint a többi vadászé.

 

Nos, ugyanezen logika mentén, modernebb környezetben, az ételosztás, vagy a hajléktalanoknak való adomány ugyanilyen kérkedésnek, hosszú távú befektetésnek minősül, amivel a személy saját kvalitásait, gazdagságát, jó személyiségét, stb. reklámozza. Egy angol vizsgálatban például azt találták, hogy leginkább nővel sétáló férfiak adakoznak hajléktalanoknak, és a legnagyobb összeget akkor adják, amikor a velük lévő nővel még kapcsolatuk elején tartanak...Mintegy reklámozva, hogy annyi pénzük van, hogy még erre is futja, illetve, hogy ők milyen kedves, gondoskodó, másokkal törődő emberek.

 

Egyszóval, az önzetlenség/mások segítése jó reklám, de ezt Ti is láthatjátok, amikor egy sportszergyártó, vagy más cég azzal "kérkedik", hogy a termék árának hány százalékával valakiket támogat....

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://magatartas.blog.hu/api/trackback/id/tr306441167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása